نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم؟

 

برای نوشتن یک طرح توجیهی نیاز است که تحقیقی عمیق را درباره شرایط فعلی شرکتتان و همچنین شرایط بازار انجام دهید تا مشخص کنید که چه عواملی هستند که منجر می شوند که یک پروژه به موفقیت برسد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پنج مرحله ای که نیاز است تا برای نوشتن یک طرح توجیهی این مرحله ها را طی کنید؛ آشنا سازیم:

1) مرحله اول: تحلیل های اولیه را انجام دهید.

در این مرحله شما باید یک تحلیل کلی و جامع و اولیه را بر روی تمام پارامترهایی که در بازار وجود دارند انجام دهید. شما باید در این تحقیق بررسی کنید که شرایط بازار در این لحظه به چه صورتی است؟ آیا افرادی که به عنوان مصرف کنندگان در بازار هستند محصولاتی را که شما می خواهید وارد بازار کنید ( و یا خدماتی را که قرار است به آن ها ارایه کنید) قبول می کنند؟ آیا این محصولات (و یا خدمات) قرار است به گونه ای باشد که آن ها را راضی کند؟ یا این که انجام این کار هیچ فایده ای ندارد؟

این مرحله خودش به چهار مرحله کوچکتر انجام می شود که شما باید این مرحله های کوچکتر را انجام دهید:

  • مرحله اول: هر آن چه را که انتظار دارید از تکمیل کردن این پروژه عایدتان می شود را بنویسید. در این مرحله باید به خودتان بگویید که چرا انجام دادن این پروژه برای شما مهم است و انجام دادن این کار برای شما از چه جنبه ای اهمیت دارد؟
  • مرحله دوم: فضای موجود در بازار را برای این پروژه مورد سنجش قرار دهید. بررسی کنید که مثال های دیگری که شبیه به پروژه شما بوده اند (و خدمات و یا محصولات مشابهی را تولید کرده اند) تا چه میزان در کار موفق شده اند.
  • مرحله سوم: مزیت های رقابتی شرکت خود را برشمارید: برای این که موفقیتتان را در این کار تضمین کرده باشید؛ چه کارهایی می‌کنید که دیگران انجام نمی دهند؟ شرکت شما نسبت به شرکت های دیگر دارای کدام مزیت های رقابتی می باشد؟ شما چه چیزهایی قرار است داشته باشید که شرکت هایی که همکار شما هستند ندارند؟ چه استعدادهایی در کارکنان شما وجود دارد؟ چه تکنولوژی هایی دارید؟ و غیره.
  • مرحله چهارم: خطرات پروژه را مشخص کنید: مدیریت ریسک یکی دیگر از مهم ترین بخش هایی است که مربوط به مرحله سنجش کلی و اولیه می باشد. شما در این بخش باید بررسی کنید که خطراتی که ناشی از انجام دادن این کار توسط شما است چیست؟ شما قرار است در طول این مسیر به چه مشکلاتی روبرو شوید و غیره.

هنگامی که این چهار بخش بالا را تکمیل کردید می‌توانید درک بهتری از این داشته باشید که آیا بهتر است کار ایجاد طرح توجیهی را ادامه دهید؛ یا این که به طور کلی آن را فراموش کنید و به سراغ کار دیگری بروید!!! در صورتی که بعد از طی کردن این چهار بخش به این نتیجه رسیدید که کاری که می خواهید انجام دهید شدنی است (انتظاراتتان از پروژه مناسب بود، فضایی که در بازار وجود داشت متناسب با کار شما بود، شرکتتان نسبت به شرکت های دیگر مزیت‌های رقابتی مناسبی داشت و خطرات پروژه هم روشن بود) در این صورت می توانید با خیال راحت بگویید که این کار را ادامه می دهید و به سراغ مرحله های بعدی کار بروید اما در صورتی که تنها یکی از این پارامترها برای شما مشکل بود؛ دیگر نمی توانید کارتان را ادامه دهید و بهتر است به سراغ کار دیگری بروید.

فراموش نکنید با این که تمام تحلیل هایی که شما قرار است در این مرحله انجام دهید تحلیل های سطحی و کلی می باشند و از دقت کافی برخوردار نیستند؛ ولی انجام دادن این مرحله برای تعیین کردن ادامه مسیر برای شما اهمیت حیاتی دارد.

2) یک طرح کلی از پروژه را پایه گذاری کنید.

اکنون که یک درک اولیه و ابتدایی از کاری که می خواهید انجام دهید پیدا کرده اید؛ وقت آن رسیده است که یک نمای کلی را برای خودتان ایجاد کنید. این نما و طرح کلی از کار باید در پاسخ دادن به این سوالات به وجود بیاید.

  • آیا طرح من از نظر تکنیکی قابل پیاده سازی می باشد؟
  • آیا قانونی است؟
  • آیا از نظر عملیاتی قابل اجرا می باشد؟
  • آیا در یک دوره زمان کوتاه و تعیین شدن می توانم آن را انجام دهم؟
  • آیا از نظر اقتصادی به صرفه است؟

شما با پاسخ دادن به این سوالات می توانید تا حدود زیادی یک چارچوب کلی از طرحتان را برای خودتان مشخص کنید. شما باید بررسی کنید که قرار است به چه چیزهایی برسید؟ چه مشکلاتی را می خواهید حل کنید؟ قرار است چه چیزهایی دریافت کنید؟ اثراتی که احتمالاً پروژه تان بر روی مشتریان و کاربران دارد چه خواهد بود؟ و برای این که به این اهداف برسید باید چکار کنید؟

نکته: قبل از این که این مرحله را انجام دهید؛ سعی کنید تا نقاط قوت و نقاط ضعف سازمانتان را در ارتباط با پروژه تان مشخص کنید. بررسی کنید که چه جنبه هایی از سازمانتان بر روی پروژه و موفقیت آن اثر می گذارد.

3) تحقیق بازار انجام دهید.

از عبارت تحقیق بازار به این دلیل استفاده می کنیم که این عبارت رایجترین عبارت برای توصیف کردن این مرحله است. چون در این مرحله باید بررسی کنید که شرایط بازار به چه شکل است. تحقیقات مناسب بازار برای شما پنج مزیت عمده دارد:

  • مزیت اول: موقعیت های بازار را برای پروژه خودتان می سنجید.
  • مزیت دوم: درکی از وضعیت رقبایتان و جایی که قرار گرفته اند پیدا می‌کنید و بررسی نمایید که وضعیت آن ها به چه شکل است.
  • مزیت سوم: شما می توانید اطلاعات زیادی را درباره ارتباطی که بازار فعلی با پروژه شما دارد بدست بیاورید.
  • مزیت چهارم: شما می توانید به خوبی نتیجه گیری کنید که چگونه وضعیت کارتان در بازار را می توانید بهتر نمایید.
  • مزیت پنجم: با توجه به درکی که از بازار و محیط اطراف پیدا کرده اید؛ این کار به شما انگیزه قوی برای ادامه دادن کار می دهد.

4) هزینه لازم را محاسبه کنید.

یکی دیگر از مرحله هایی که باید برای انجام این کار انجام دهید این است که باید هزینه لازم ر محاسبه کنید. اصلاً مهم نیست که چگونه پروژه ای را انجام می دهید تا زمانی که هزینه لازم برای انجام کار را محاسبه نکنید؛ در کارتان موفق نخواهید شد. بنابراین هزینه ای را که برای انجام کل کار مورد نیاز است حساب کنید و ببینید که با توجه به شرایطی که دارید آیا از پس انجام این کار بر میآیید یا خیر. به عبارت دیگر در این مرحله شما بررسی می کنید که آیا توانایی مالی لازم برای انجام این کار را دارا می باشید یا این که نمی توانید هزینه کار را تأمین کنید. شما باید از خود بپرسید:

  •  منابع مالی شما تا چه اندازه می توانند بودجه داشته باشند؟
  • در صورتی که در کار شکست خوردید؛ هزینه هایی که قرار است متحمل شوید تا چه میزان هستند؟
  • برای کامل کردن این پروژه (که شامل ریسک ها هم می شود) چه میزان پول می خواهید؟

5) تمام مراحلی را که از بالا تا کنون انجام داده اید یک بار مرور کنید و از این مرور یک نتیجه گیری کلی بگیرید.

اکنون وقت آن رسیده است که تمام کارهایی را که تاکنون انجام داده اید مرور کنید و سعی نمایید تا از این مرور یک نتیجه گیری کلی داشته باشید. فراموش نکنید هنگامی که این مرور را انجام می دهید؛ باید در ذهنتان باشد که به تمام سوالاتی که قرار بود در ابتدای نوشتن این تحقیق داشته باشید پاسخ هایی دهید که شما را به طور کامل قانع کنند. در این مرحله باید تمام اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا به یک نتیجه گیری کلی برسید. این نتیجه گیری انتخاب میان این دو گزینه است:

گزینه اول: کار را با تمام انرژی انجام دهید.

گزینه دوم: کار را رها کنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک