نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 

چرا باید بیانیه ماموریت بنویسیم؟

 

یکی از نکته های مهمی که در نوشتن بیانیه ماموریت مهم است، این است که آیا حقیقتا باید یک بیانیه ماموریت بنویسیم یا خیر! اصلا آیا نوشتن یک بیانیه ماموریت لازم است یا لازم نیست؟

پاسخ این سوال این است که: "بستگی دارد!" بله! درست است! در صورتی که یک بیانیه ماموریت خوب بنویسید؛ نوشتن آن بهتر از ننوشتن آن است اما در صورتی که یک بیانیه ماموریتی بنویسید که کیفیت مناسبی نداشته باشد (بیانیه ماموریتی بنویسید که ننوشتن آن از نوشتن آن بهتر باشد!!!) همان بهتر که اصلا کلا بی خیال نوشتن آن شوید و کار را کنار بگذارید. اصلا نیازی نیست که حتما یک بیانیه ماموریت داشته باشید! وقتی که یک سازمانی داشته باشید که کار خاصی انجام می دهد و می خواهد برای خودش ماموریت خاصی داشته باشد؛ در صورتی که این توانایی را نداشته باشد که به خوبی ماموریتش را انتقال دهد؛ بهتر است که اصلا برای خودش بیانیه ماموریت نداشته باشد.

بیانیه ماموریتی که شما می نویسید، باید مفید و مختصر باشد و حتما شامل چهار بخش عمده باشد:

  • بخش اول: بخش معرفی شرکت مورد نظر (نام بردن)
  • بخش دوم: بخش مشخص کردن افرادی که می خواهند به عنوان مشتریان این شرکت قلمداد شوند
  • بخش سوم: بخش مشخص کردن خدمات و اطلاعاتی که در این شرکت داده می شود
  • بخش پایانی (بخش چهارم): بخش سودمندی: بخشی که مشخص می کند که بیانیه ماموریت چه سودی برای مشتریان و به طور کلی برای همه افراد جامعه دارد

به عنوان مثال، در شکل زیر، یک نمونه از بیانیه ماموریت آورده شده است که دارای تمام بخش های بالا می باشد:

شرکت اوربیت بلاگ (بخش اول: نام شرکت در این جا آورده شده است) شرکتی است که برای بازاریابان دیجیتالی (بخش دوم: بخشی است که در آن مشتریان مشخص شده اند) می توانند در آن توصیه های مربوط به متخصصان درباره طراحی وب سایت و بازاریابی محتوایی (بخش سوم، بخشی است که در آن اطلاعات مربوطه مشخص شده است) را پیدا کنند. هدف ما این است که مشتریان بتوانند از وب سایت نتیجه های بهتری بگیرند. (بخش چهارم، بخشی است که در آن مشخص شده است که کار شرکت چه سودی برای مشتریان مورد نظر دارد)

در صورتی که سعی کنید بیانیه ماموریتتان را به این شکل بنویسید؛ می توانید انتظار داشته باشید که کارتان به درستی پیش برود. در غیر این صورت، با مشکل مواجه خواهید شد.

نوشتن بیانیه ماموریت چه تاثیراتی بر روی میزان موفقیت یک شرکت و سازمان دارد؟

ممکن است از خودتان بپرسید که یک تکه کاغذ چه تاثیری بر روی موفقیت شرکت دارد؟ مگر این کاغذ چه چیز ارزشمندی دارد که منجر به موفقیت یک شرکت بزرگ می شود؟ باید گفت که نوشتن یک تکه کاغذ تاثیرات شگرفت و شگفت انگیزی را می تواند بر روی میزان موفقیت شما در کارتان داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2015 درباره میزان موفقیت شرکت ها و ارتباطی که این میزان موفقیت با داشتن و یا نداشتن بیانیه ماموریت این شرکت ها دارد انجام گرفت؛ معلوم شد که شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت باکیفیتی دارند؛ نسبت به شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت ندارند؛ احتمال موفقیت بسیار بیشتری را دارند. همچنین بر اساس نظرسنجی ها، چنین شرکت هایی حتی خودشان هم نسبت به خودشان احساس موفقیت بهتر و بیشتری می کنند!

در نمودار زیر، میزان موفقیت شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت خوب دارند مورد بررسی قرار گرفته است.

ستون اول (بالا): شرکت هایی که دارای بیانیه ماموریت مکتوب می باشند

ستون دوم: (ستون وسط) شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت مکتوبی ندارند

ستون آخر (ستون پایین) شرکت هایی که برای خودشان اصلا بیانیه ماموریت ندارند

رنگ آبی در شکل مشخص کننده کمترین میزان عملکرد در بازاریابی می باشد

رنگ سبز در شکل مشخص کننده بیشترین میزان موفقیت در بازاریابی می باشد

علاوه بر این تحقیقات، تحقیقات دیگری نیز در این زمینه انجام گرفته است که ثابت کرده است که برندهایی که بیانیه ماموریت مکتوب برای خودشان دارند، نسبت به شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت مکتوبی ندارند؛ احتمال سه برابر بیشتر وجود داشت که بگویند در بازاریابی عملکرد مناسبی دارند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399برچسب:بیزنس, بیزنس پلن, طرح توجیهی, بیانیه ماموریت, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک